besök

söndag 21 februari 2010

googlat lite..

Risker som ökar placenta previa, vilket jag ju mer eller mindre lider av är:

1. Det är minst andra graviditeten (tredje i mitt fall då)
2. Rökning (jag är rökare ja)
3. Abort (fick ju missfall som inte försvann så fick ta aborttabletter)
4. Vanligare ju äldre man blir (jag är inte snorgammal, men inte purung)

Så.. alla riskfaktorer verkar ju passa in på mig dess värre.. det är ungefär 1% av alla graviditeter som drabbas av föreliggande moderkaka, helt eller delivs. Tack och lov bara delvis i mitt fall då, så det kan rätta till sig när livmodern växer osv osv. I de allra flesta fall går det bra, om det inte blir en extremt stor blödning (dvs minst 10% av kroppens blod), vilket påverkar fostrets syresättning. Då finns det risk för livet hos både mor och barn.. eller något sådant. Men det får man ju inte tro.

Har läst att de flesta blir sjukskrivna några veckor, på halvtid, eller hela graviditeten och inte får lyfta tungt eller anstränga sig kroppsligt. Hoppas allt ser bra ut på kontrollen måndag eller tisdag.

-m-

Inga kommentarer: