besök

lördag 20 februari 2010

Usch..

..gick på toa igår i början av eftermiddagen. Då var det blodblandat på pappret när jag torkade mig. Började skaka och tänkte "nej inte igen!".
Ringde direkt till 1177 och fick rådet att avvakta. Ringde syrran och bölade fram att jag var orolig. Kunde knappt prata. La på luren och tänkte "i helvete heller att jag avvaktar!". Ringde sjukhuset i eskilstuna, men blev bara runtkopplad och hamnade tillslut på vårdcentralen i Katrineholm. Hon tyckte att jag skulle ringa tillbaka till 1177 och berätta min oro. Ringde dit, och hon fick tag i läkare i Eskilstuna. Jag var välkommen till akuten, och hon förstod min oro med tanke på att mitt missfall, eller min missed abortion i oktober började på samma vis.

Väckte Jocke som låg och sov efter massa plogande, sen lämnade vi Wilma till farmor och farfar, och åkte.

Vi väntade två timmar på akuten, sen fick jag ta stick i fingret och kolla blodvärden. Ytterligare tre timmars väntan. Sen fick vi byta från väntrum till undersökningssal. Jag fick en liten mugg att lämna urinprov i, och sen fick vi vackert vänta på att läkaren skulle komma (igen). Gick på toa, kissade i muggen, tittade ner i toastolen av nån anledning.. den var HELT RÖD av blod.. pappret blev helt nerblodat med. Lämnade muggen till en sköterska och sa till att jag blöder. Gick tillbaka till Jocke i undersökningsrummet och började grina som en liten tok. "Vi vet inget än", sa jocke. "Det kan vara något annat".

Sen kom läkaren och gjorde ultraljud. Och där såg vi ett litet hjärta som slog och små ben som sparkade för fullt. Då började jag grina igen för att bebin mådde bra.
MEN jag har en blödning. Moderkakan ligger och skaver på livmodertappen och en bit kan lossna.. eller hela.. eller allt kan gå bra. Sjukskriven nu. Får inte bära tunga saker och ska bara vila och ta det lugnt i några dagar. Fick blodstillande tabletter.. och tja i övrigt fick vi åka hem. På måndag eller tisdag ringer sjukan här i stan upp mig för en till kontroll/ultraljud på måndag eller tisdag. Mer vet vi inte nu.

Om blödningen avstannar är det bra.. om jag börjar blöda mer ska jag ringa akut igen. Så var det med den fredagen.

-m-

1 kommentar:

J sa...

stackare! vilken otur ni har!!!! :( Men bebisen mådde bra och om du bara tar det lugnt så ska du se att det ska gå bra den här gången! tänker på er! Kram!