besök

fredag 18 juli 2008

Bill och Bolla

av Gunilla Bergström.

Öppnade den idag.. har inte läst den sen någon läste den för mig gissar jag.. jag skulle läsa lite för Wilma, och ju mer jag läste ju tokigare blev det. Får man skriva så? KAN man skriva så? Och det kan man..

Var tvungen att googla Gunilla Bergström och då stod det att den handlade om hennes egna barn Pål och Boel.. och Boel var inte som andra barn.. ah, så trillade poletten ner. Man FÅR skriva så och faktiskt KAN man skriva så.. om det handlar om ens egna barn. Och det var kärlek allt ihop.

Fantastiska rim..

Visste faktiskt inte, innan jag öppnade den idag vill säga, att Bolla är förståndshandikappad..
Vilka rim, vilket språk... vad fantastiskt ändå..

utdrag ur Bill och Bolla boken:

Mamma, jag VILL INTE HA en syster som är sån!

"Inte jag heller", suckar mamma - kära nån!

Och jag vill inte ha ögon som är grå
- men det har jag.

Och vill inte det ska regna så
- men det gör det.

Så är det, Bill:
att man vill, och man v-i-l-l..."

-m-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag minns att jag tyckte mycket om den boken, speciellt uppslaget då Bill är ARG. En väldigt annorlunda bok, men fin.

Anonym sa...

mm lilla bolla har nog autism. ett funktionshinder som är relativt vanligt. jag älskar boken och läser den ofta på jobbet för att skapa förståelse kring att alla barn är olika. jag arbetar som förskollärare.
kram