besök

söndag 19 oktober 2008

Tänkte först..

..hoppa över att skriva blogg i natt. Det skulle ändå bara bli en ny "prisa mitt jobb"-blogg..

Men så läste jag en annan blogg, om en kvinna som läste en bok, om att om man inte har ett jobb man älskar så ska man älska sitt jobb.. eller hur det nu var. Och hon tyckte inte man skulle nöja sig med mindre än det bästa. Jag håller helt med.

På vägen hem från jobbet alldeles nyss, gick jag helt förundrad som vanligt. Jag gick dit och började 21.00, gick genom tunneln 04.30 och tiden därimellan.. ja vart tog den vägen? Idag fick jag, förutom steka burgare som alltid, lära mig att göra rent grillarna för kvällen. Och det var så kul! och inte svårt heller.. lite bökigt att skura golvet bakom bara, men jag ska ge som förslag att skaffa en skrapa med kortare skaft.. hur som helst.. Jag fick också städa lekrummet och diska alla legobitar, och torka av alla bords-och stolsben. Jag vet! Det låter helt sinnesrubbat att tycka det är roligt.. det funderade jag också över på hemvägen (det tar bara fem minuter från jobbet och hem, men oj vad jag hann tänka.. då var jag iofs bara ensam den sista minuten och gick och pratade de första fyra, men i alla fall).. Funderade på om jag bara är väldigt tacksam över att ha ett jobb, men konstaterade att "nej, så är inte fallet". Mitt förra jobb var jämförelsevis välbetalt (jämfört med det här jobbet dvs.), men det tog alltid emot att gå dit. När jag väl var där kröööööp tiden fram, och oavsett vad vi gjorde, så trivdes jag aldrig. Det var bara ett nödvändigt ont. Pengar måste man ju ha för att klara vardagen menar jag.

NU däremot, vet jag att det kan vara segt att vänta på att få gå iväg och jobba.. och jag kan vara fruktansvärt trött innan.. men när jag väntar så vet jag samtidigt, att när jag väl kommer till min arbetsplats kommer tiden susa förbi, och jag kommer tycka att det är kul dessutom. Och jag kommer inte känna mig trött heller.. Jag stormtrivs. Det har aldrig känts så bra att gå till jobbet tidigare. Att göra grillarna var något nytt, och jag är så tacksam för allt nytt jag får lära mig göra. Det här med grillarna är nästan extra roligt, för det är inte alla som kan göra rent dem, trots att de jobbat mycket längre än jag. (jag önskade att få lära mig, och då fick jag det).

Så, där hade ni den, "prisa jobbet"-bloggen.
Och vet ni vad det bästa är? Att jag menar vartenda ord.

-kram världen-

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt att du trivs på jobbet!! Önskar jag också hade ett jobb jag verkligem, verkligen trivdes med. Men det hinns nog med! :D