besök

onsdag 14 november 2007

Sjukdomshysteri

Min lilla älskling är förkyld. Hon började hosta igår kväll.. hon har iofs hostat till och från ett tag, men igår kväll blev det värre.. Jag smög in var och varannan sekund och lyssnade vid hennes spjälsäng för att se att hon verkligen andades. Det gjorde hon tack och lov varenda gång.

När jag och Jocke gick och la oss sov hon lugnt. Fast innan vi hann somna började hon snörvla och hosta och det liksom bubblade rosslande i halsen.. som om det fanns massor av slem där.. och hon bubblade bubblor med munnen. Jocke lyfte upp henne ur sängen så klart, och jag tände lampan för att se om det var snorigt eller om hon hade andningssvårigheter. Självklart vaknade hon och skrek. Sen blev hon knallröd i ansiktet och ansträngd.
- Andas hon!!!! skrek jag.. (eller inte skrek kanske)
- hon tar i.. svarade Jocke
- Tar i för att kunna andas eller för att hon e bajsnödig?!? frågade jag mer eller mindre nervöst hysteriskt.
Det visste inte Jocke.

Ringde sjukvårdsupplysningen givetvis. Fick prata med någon halvseg norrländska som sa att vi skulle hålla Wilma i högläge med huvudet. Om hon fick andnöd skulle vi ringa 112. EEEh jaha tänkte jag och visste ju fortfarande inte om hon hade andnöd eller försökte skita.. ja ni förstår. Ringde mälarsjukhusets akutavdelning (nä det gjorde jag inte för jag kom bara till växeln och där sa dom att akuten inte ger några råd). Hepp tänkte jag, hur ska jag då veta om vi måste åka dit. Ringde sjukvårdsupplysningen igen.. fick prata med en annan seg norrländska (sover dom aldrig där uppe i nord???). Blev inte mycket klokare, men Jocke sa åt mig att chilla. Hon fick sova mellan oss med massa kuddar som bullade upp henne. Jag låg och lyssnade till hennes andning och somnade tillslut jag med (vid 04.00 eller något). Vaknade av massa snörvel runt 7.00. Lyfte upp henne och givetvis vaknade hon. Jag väckte Jocke också.. och ringde Jockes mamma.. och övervägde absolut att köra iväg henne med ilfart till Eskilstuna akutavdelning (nä det övervägde jag inte, men jag ringde BVC fast jag visste att dom inte öppnar förrän 8.00).

Vi somnade om efter en stund när lilla tjejen fått mat osv. Vaknade vid nio, ringde BVC. Köp näsdroppar sa dom. Ja visst tänkte jag. Gick till apoteket och köpte koksaltlösning, neseril för spädbarn och alvedon. Sedan gick jag till leksaksafären och köpte en snorsug (så heter det inte, men det är vad det går ut på).. sen gick jag till pressbyrån och köpte en kaffe till mig själv och en cola. Det var en av de orinarie som jobbar där (hon vet att vi fått barn och vi brukar småprata lite hon och jag) och jag berättade givetvis om hur läskigt och högst otrevligt det är när lilla ungen är sjuk. Hon gjorde bekymrad min och frågade om det var riktigt allvarligt. - Nej, hon e bara förkyld, svarade jag. Inte ens feber har hon.. (vrickade malin jag vet)

He he.. Så.. livet som mamma fortgår.

-kram världen-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Uj då stackars liten. Hoppas att det inte är jag som smittat henne. Får hoppas hon blir bätre snart.
Kram.

fetsnygg sa...

näe jag var ju förkyld, så det e nog hennes stygga mamma som har gjort det hehe