besök

måndag 11 februari 2008

förtydligande

Jag tror inte att hämnd i de flesta fall, handlar om att man själv ska må bättre.. bara om att någon annan ska må sämre. Låt säga att någon har våldtagit och dödat ett barn.. föräldern vill förmodligen hämnas på förövaren på ett eller annat vis.. Det får ju knappast föräldern att må bättre i sig, men kanske får det förövaren att känna samma eller liknande smärta. Är det inte det som är poängen med hämnd? Att få någon annan att känna, det man själv känner?

Vissa människor förväntar man sig mer av än andra.. när det visar sig vara en felbedömning, och den/de människorna sviker på värsta tänkbara sätt, då är vägen till förlåtelse väldigt långt borta. Självklart känner man då, så även jag, att de människorna borde svikas på samma vis. Det är naturligt. Sen om det skulle göra att jag mår bättre, det har inte med logiken att göra. Ingen mår bra av att skada andra människor.. Det hindrar inte att man önskar de som skadat en, ett lika stort lidande som det de åsamkat.

När någon tar något av en, tar ens tillit.. jag pratar inte om att man kan stjäla människor eller liknande.. alla har sina egna val att göra. Men att välja att såra en människa medvetet, är att ta något av den människan. Är att medvetet skada den människan. Det finns flera som har skadat mig genom livet, och jag har också skadat.. Det gör det inte mera rätt. Sen om orsaken är att man är känslomässigt instabil och har papper på det, eller om det beror på ett beroende, eller ren dumhet, eller om man bara är jävligt elak och inte bryr sig.. det gör ingen större skillnad.. Det är vad som kommer efter som är avgörande.

Det är där förlåtelsen kommer in.. men det vet väl alla, att det är bland det svåraste att göra.. förlåta det oförlåtliga..

Det här ett uttömt ämne nu skulle jag tro. Sen vet dom flesta som känner mig lite bättre än andra, att min hjärna snurrar på ungefär 70 000 varv till, även efter utredning, och då kan det poppa upp något mer. Men tills vidare är det uttömt.

Nu ska jag uppdatera min bilddagbok. Wilma har varit sååå mysig hela förmiddagen.

-kram världen-

Inga kommentarer: