besök

måndag 11 februari 2008

Ibland tror jag..

.. att hämnd kan vara, att berätta hur man känner.. för med lite tur, får det människor att förstå vad de har gjort.

Egentligen handlar hämnd om, att man vill att något smärtsamt aldrig ska ha hänt, men att man inte kan vrida tiden tillbaka.. att man inte vet vart man ska göra av smärtan.. Därför vill man få utlopp för den, genom att åsamka samma smärta.. verkar det logiskt? Varför ska du få gå oberörd genom ditt liv, när du skadat mitt?.. något åt det hållet.. Hämnd gör inget ogjort, men det är heller inte tanken.

Jag, med människor i min omgivning, vågar inte alltid berätta om gjorda fel, ofta av rädsla för att de som betyder något ska sluta älska.. Men vissa människor slutar man inte att älska för att de gjort dumma saker. Sina barn, sina syskon, sina föräldrar.. ibland ännu fler. Egentligen är det inte handlingarna som sårar mest.. eller snarare, det är aldrig handlingarna som sårar mest, utan lögnerna. Och bristen på tillit..

Lögnerna kommer ofta, av rädsla.. rädsla för att bli genomskådad. Jag är inte bättre än så här.. Men.. kanske är det just det, som man blir sårad över, att tron på kärleken är så svag.

NU är det uttömt. Ämnet.

Jag älskar Mari :D

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hur vet du att den personen du skriver om går oberörd i livet av det den gjort ? Har du frågat denna ? Har du pratat med denna ?

fetsnygg sa...

Det tror jag inte att personerna gör.. och gör dom det är dom skadade. Dock är det inte särskilt relevant vad dom känner och inte känner, eftersom det är självförvållat.. Och jag har pratat med både den ena och den andra.. och om du är den jag tror så vet du vad som är sagt och inte.. Vågar du inte vara annat än anonym? Så hemskt är det inte att stå för vad man skriver..

fetsnygg sa...

Det må vara hemskt att säga.. men det är ju det önskvärda.. att de som sårat, ska veta smärtan det åsamkade.. och därför själva må dåligt över det. Det händer att jag vaknar med ångest över saker jag gjort i livet.. (folk säger att man inte ska ångra det man gjort, bara det man inte gjort, och det e skitsnack tycker jag..) och faktum är att jag gott kan ha det.. likväl som de som sårat mig, gott kan ha det.. Att göra fel saker i livet, hör till det mänskliga.. Men samvete är ju också mänskligt, så har man sårat någon, ska det också kännas.. annars är man inte människa ;) Åtminstone ingen vidare sådan..

Anonym sa...

Jag är nog inte den du tror att jag är..men jag tror att alla som gjort orätt i livet mår dåligt över det och ångrar det om jag inte trodde det skulle jag själv ha svårt att leva i denna värld. Jag vet att det orätta jag gjort mår jag dåligt över och önskar att dom som gjort mig orätt också gör det dock skulle jag inte vilja hämnas eftersom det faktiskt inte skulle få mig att må bättre. Bästa hämnd tror jag är att bara strunta i dem som behandlat dig illa det biter nog bäst. I vilket fall som helst hoppas du någon dag glömmer för den som lider mest är du tror jag. Lycka till och än en gång du är värd bättre...alla är värda att vara nöjda till 100 procent

fetsnygg sa...

Gå vidare ja, glömma nej, det gör jag om jag blir dement.. förhoppningsvis ;)