besök

måndag 11 februari 2008

har ni tänkt på..

..att om en person säger en sak, kan det komma direkt från hjärtat och vara helt uppriktigt menat.. och om en annan person säger samma sak, kan det vara hyckleri, falskhet och ett sätt att försöka försvara sina egna handlingar.. Även om personen inte låtsas om det inför sig själv..

Anledningen till första halvan i mitt förra blogginlägg var skrivet av just den anledningen. Nästan vem som helst skulle kunna ha skrivit det, och menat det från botten av sitt hjärta. Min kusin Johanna tillexempel.. hon skulle kunna ha skrivit det och då hade det berört på ett bra sätt.. Men det finns EN annan person som också skulle kunna ha skrivit det, och då vore det enbart skrattretande. Nu vet jag inte om den personen läser min blogg.. men om så är fallet.. Så kommer jag aldrig att glömma.. och om jag skulle få en chans att förstöra, om inte hela ditt liv, så åtminstone halva, skulle jag överväga det både en och två gånger.

Det enda som är värt att förlåta, är det oförlåtliga.. Allt annat är menlöst att be om förlåtelse för. Och om man nu ber om förlåtelse för det oförlåtliga, så ska man mena det. Den som bes om förlåtelse, måste också ta ställning till om det är värt ett försök, om det är trovärdigt. Har man valt att försöka förlåta det oförlåtliga, så krävs det ganska mycket.. och man måste i sitt hjärta känna att det är vad man vill själv..

Det är som med ballonger.. Kärlek och hat. Ni vet, när man är liten, är det någon som visar finessen med att sätta en tejpbit på en uppblåst balong. När man sticker en nål i ballongen, så smäller den inte. Tar man ut nålen, sipprar innehållet ut.. sakta. Tar man inte ut nålen stannar innehållet på plats.
Kärlek är en heliumfylld ballong. Har någon väl stuckit in nålen där, kan man välja att låta den stanna kvar för alltid (under förutsättning att ballongen i övrigt är helt tät, då håller ballongen också formen så länge man önskar), tar man ut nålen sipprar heliumet ut sakta men säkert.. Nålen i kärleksballongen, är ett svek och man väljer förhoppningsvis själv vad man gör av nålen.. drar man ut den sipprar kärleken ut, lite i taget, när ballongen väl är tom, finns det tillslut bara minnen.. låter man nålen sitta kvar, finns smärtan där, alltid, men det kan vara värt att kämpa vidare. Hat däremot, är en vattenfylld ballong. Den tynger ner allt.. sticker man en nål i tejpbit på en vattenballong sipprar vattnet ut, när det väl är helt ute ur ballongen, tar det ännu lite tid innan det dunstar.. Skippar man tejpbiten dock, och sticker nålen i vattenballongen ändå, då är det som att någon säger förlåt och uppriktigt och trovärdigt menar det. Hatet smäller och försvinner ganska snabbt.. ligger kvar ett tag på utsidan men dunstar.. För hoppningsvis vill säga.

Ja ja, svammel svammel.. Vissa människor förlåter man inte helt enkelt, för det finns inte tillräckligt goda skäl till det... Det tråkiga är, att förlåter man inte, är det som att lämna kvar nålen i vattenballongen.. I mitt fall stack nog någon hål på vattenballongen, men tejpade igen hålet efter att hälften av innehållet runnit ut.. Så hälften av innehållet finns kvar, och lär nog fortsätta göra det.. Jag kan uppträda civiliserat, därmed inte sagt att jag inte önskar dig åt helvete.. Önskar att ditt liv var åt helvete.. och att du aldrig någonsin kommer bli lycklig någon längre stund. Och det är vad DU har gjort mot mig. Du har gett mig en jävla vattenballong, och gjort mig bitter och hatisk. DU har gjort det. Ingen annan.. Tragiskt men sant är.. att hade du inte haft en egen heliumballong från början (som du använde som nåldyna bör tilläggas) så hade det inte heller funnits någon vattenballong nu.. Och tragiskt för mig är att du heller aldrig bett om förlåtelse.. då hade kanske din vattenballong också smällt.. som den viktigaste vattenballongen gjorde..

Sen kan jag önska att du faktiskt inte läser min blogg.. det vore bäst för både dig och mig.

Antar att det är vad andra kallar ryggsäck.. Tack och lov kan man ha ganska bra saker i ryggsäcken också.. det gör att man oftast inte tänker på den där ballongen som ligger i botten.. Bara om den som lagt den där, gör sig påmind på ett eller annat vis.. Nog om det.

Min heliumballong som har texten Wilma är gjord av något nasa-material bildligt talat så.. Den är dessutom större än en luftballong.. min lilla raring. Hon kan säga mammmaaaaa ma ma mamma nu.. Ingen är mer rörd än jag.

-over and out-

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror du verkligen att förstöra någon annans liv skulle göra ditt liv bättre ? Förstår att man kan känna så men fakta är att det hjälper inte