besök

tisdag 16 oktober 2007

höst

Jag var ute och rökte nyss.. det är så mycket lättare att skriva blogg inne i huvudet.. alla tankar som kommer borde spelas in och nedtecknas innan de försvinner..

Det är höst.. sånt där väder som gör att jag tänker till.. känner att jag lever.. kylan, eller stormen som ligger i luften väcker något som inte går att sätta fingret på.

Livet är bra, jag har en helt fantastisk liten dotter, och varje gång hon ler börjar mitt leende i ögonen och sprider sig i mitt ansikte som en löpeld. Vem kan låta bli att vara lycklig när en tandlös liten varelse ser en rätt i ögonen och gör en min som inte kan vara något annat än en betygelse av överväldigande glädje..

Ändå väcker vädret en lust och en längtan.. en längtan efter den där känslan av luft under vingarna.. något som får blodet att rusa och adrenalinet att pumpa.. En känsla jag bara känner när jag träffar människor med djup, funderingar och åsikter, som gillar att diskutera och utmana.. Jag pratar inte om förälskelse och kärlek, även om mötet med sådana människor ger en känsla som påminner om förälskelse.. Det handlar nog mer om intellektuell stimulans.. tillfredsställelsen jag får av att möta någon som pratar om vädret lika väl som religion, politiska åsikter, musik, djupet i en skönlitterär text, vikten av ett gott rödvin, eller just ingenting. *suckar* Jag tror att jag saknar studentlivet. Rödvinet, sångerna, människorna och gemenskapen. Drömmarna.. målen.. att ta en kaffe i en studentkorridors kök.. regnet, rusket, värmen..

Livet är underbart.. ett litet gurglande ljud som kommer utvecklas till skratt gör mig varm i hela kroppen.. gå förbi arbetande Jocke med Wilma på magen i babybjörn-selen känns varmt och skönt.. säga hej, vinka åt pappa, gå hem till mina föräldrar, köpa kaffe.. tvätta en maskin tvätt.. allt det där känns bra och fint.. men det finns alltid ett men.. äventyret, driften, mötena, drömmarna.. det ligger under ytan och ropar och skaver som ett par skor man inte använt på länge.. Höstlöven som faller och höstvindarna som omsveper fyller mig.. med minnen.. men också av något oavslutat..

Köpa hus, skaffa jobb, låta dagarna gå och bli till livet.. Jag vill ha mer.. ge mig mer..

...

Inga kommentarer: