besök

onsdag 28 maj 2008

jag blir så ARG..

..och bedrövad och ledsen..

Varje gång jag surfar in på Aftonbladet (ungefär en gång om dagen) har dom en ny rubrik.. ex "Gabriella slogs nästan ihjäl av mammas kille", eller "skakades till döds av pappa" (om en femveckors liten flicka), eller "som vid en bilkrock; skakvåldet får barnets hjärna att skrumpna"..

Hur, frågar jag.. HUR kommer man ens på tanken att skaka ett litet barn, en bebis.. hur får man för sig att slå ett barn.. bära hand på ett barn över huvud taget.. jag blir så ARG!

Min pappa har inte värdens bästa temperament just nu.. han har diskbråck.. och lillkusin David är ganska envis, särskilt när det gäller saker han inte får göra men VILL göra.. så när vi är där, suckar pappa och blir mer och mer frustrerad, tills han tillslut säger "nästa gång du gör så där så smäller jag dig!" Han säger det bara.. och suckar, för att han är så frustrerad och inte vet vad han ska göra.. Han smäller aldrig (värt att påpeka så ni inte blir oroliga när ni läser min blogg).. MEN, tänker jag då.. så uppenbart det är. Människor som skakar sina barn, eller slår dom.. gör det pga. frustration.. inte för att lära barnet något, för ett barn lär sig inget (förutom rädsla, om dom överlever...) när man smäller dom, eller skakar dom..
Människor som säger "en dask skadade inte mig när jag var liten, jag kan daska mina barn, dom ska lära sig" (eller nåt åt det hållet).. nähe.. en dask skadade kanske inte, tänker jag då.. men vad LÄRDE det dig.. ingenting heller.. möjligen att vuxna har "rätt" att daska sina barn när dom är olydiga.. um.. Vilket dom inte har.. vuxna har INTE rätten att daska sina barn, örfila sina barn eller slå sitt barn på fingrarna.. ett barn lär sig INGENTING av det.. det enda som händer är att föräldern/den vuxna, får ut sin frustration, vilken byggt upp när barnet gång på gång gjort något den inte får.. På vilket sätt gagnar det barnet?

Men vad konstigt att barnet gång på gång gör något den inte får.. Det är samma sak som att lära sig gå.. barnet måste prova gång på gång på gång, innan det faktiskt kan gå.. Hur många barn reser sig och går direkt, första försöket? Hur många barn låter bli tv-bänken vid första nej-et.. Det tar tid för barn att lära sig saker.. bara för att en vuxen är så jävla perfekt och kan allt det där redan (år av övning givetvis), så anser den sig ha rätt att slå/skaka barnet när det inte kan eller förstår direkt? Om man inte får dra i sladden första gången, kanske man får göra det nästa gång? Hur ska barnet veta, om det inte försöker och försöker och försöker?

Näe.. usch.. jag förstår inte.. Visst kan man bli frustrerad av ett barn som bara gråter.. eller drar katten i svansen gång på gång, eller kryper fram till sladdarna gång på gång på gång.. men från frustration till slag.. jag fattar inte..

Alla nyblivna föräldrar kanske borde få en boxboll på BB, att plasera strategiskt i vardagsrummet.. det skulle kunna funka? kanske..

suck suck

-over and out-


Inga kommentarer: