besök

onsdag 14 maj 2008

surfade...

..in på Aftonbladets hemsida.. och det första som händer är att sidan fylls av en bild och en stor text "chatta med riktiga kineser".. som om det vore något fantastiskt. IDAG KLOCKAN ETT KAN DU CHATTA MED RIKTIGA KINESER HÄR PÅ AFTONBLADET.. får lite samma känsla som när jag såg "poppulärmusik från Vittula".. "åh, en livs levande neger här i våran by!"

Allvarligt, är det ett skämt eller?

När det stora anslaget försvunnit bläddrar jag ner på sidan och läser "därför gör vi Kina direkt".. citat: "– Vi vill hjälpa till att skapa förståelse för hur det vardagliga livet ser ut i olika länder runt om i världen, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör på aftonbladet.se."

Okej, det köper jag.. men varför den idiotiska poppuppreklamen? Som om det vore något sensationellt.. "kom till vår cirkus och se missfostret på riktigt.. titta på skäggiga damen, en kvinna med skägg, här på aftonbladet!"

Jag kanske är överkänslig.. Men jag trodde nog att vi lever på en jord där internet suddat ut gränserna för kommunikation länder imellan. Jag kan väl chatta med kineser vareviga dag om jag vill, i något chattrum.. det är inte mer fantastiskt än att jag blir addad av egyptier och turkar och afrikaner på icq stup i kvarten.. eller? Vad jag vet så har dom internet i Kina också, så var ligger sensationen? I att vi "vanliga" svenskar aldrig surfar in i ett internationellt chattrum och alltså aldrig tar tillfället i akt att chatta med Kineser.. eller vaaaad? Åh, tack Aftonbladet som ger mig den fantastiska chansen att chatta med riktiga kineser idag klockan ett. Kan det vara så, att de insinuerar att alla kineser i chattrummen är falska, men att aftonbladet lyckats komma över en familj med äkta vara? RIKTIGA kineser liksom.. inte någon Hollywood-kines, utan kinser som FAKTISKT bor i Kina. Jo, det finns ju bara sådär 6 miljarder..

*suck*

-m-

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha x)
Undrar om de har iq-testats på aftonbladets redaktion, skribenterna alltså...