besök

onsdag 21 maj 2008

Vad är..

.."den stora kärleken"?

Ett barn är ju den stora kärleken helt klart. Man älskar ju sitt barn oavsett, och helt förbehållslöst.. men det är ju inte det man pratar om, när man pratar om den stora.

Är den stora kärleken den som tar en med storm.. fångar in en och nästan kväver en för att den är så överväldigande? Det är väl möjligen den stora passionen..

Eller är det den där första riktiga förälskelsen? Det tvivlar jag på, eftersom den första riktiga förälskelsen alltid, eller åtminstone för det mesta, inträffar när man är väldigt ung..

Är den stora kärleken den människa som man kan tänka sig att dela ett helt liv med? Inte nödvändigtvis va?

Jag tror inte att man kan lära sig älska en människa.. däremot tror jag att man kan komma att älska en människa, som man först inte trodde att man ens kunde bli kär i. Med älska i det sammanhanget pratar jag om älska som i kärleksförhållande.. Sina vänner kan man ju älska, men det är ju rent platoniskt..

Kärlek vid första ögonkastet tror jag inte heller på.. då är det ytan man älskar..

Nu kommer jag ifrån ämnet..

Finns det bara en stor kärlek? Missar man den så är det kört? Eller alla de som gifter sig med den stora kärleken.. och sedan går den människan och dör av en eller annan anledning.. är det kört då?

Vad är den stora kärleken, tror du? Skriv i kommentarer.. så kanske jag blir visare ;)

-m-

p.s. Sen kan man ju klyshigt säga att den stora kärleken är inte en människa man kan leva med, utan en människa man inte kan leva utan.. men det är ju bara humbug, för man kan faktiskt leva utan en människa, även om det till en början är smärtsamt.. man kan om man måste.. även om det är en fin tanke d.s.

1 kommentar:

Anonym sa...

hmm klok fråga. stora kärleken om man nu inte räknar sitt barn är tror jag denna någon som man vill leva med resten av livet. och jag tror att denna någon hittar man relativt sent dvs inte när man är 15. man behöver nog inte bli sådär tokkär osv utan mest det att denna någon är någon som ger en det man behöver trygghet osv. och nej det finns nog inte bara en chans i livet att hitta denna någon tror att goda tinget stora kärleken finns i flerpack. kram