besök

tisdag 13 maj 2008

Så var det dags igen..

Ny vecka, nytt boktips.

Jag läste just ut "Ser mitt huvud tjockt ut i den här?" av Randa Abdel-Fattah

Boken handlar om Amal, 16 år och muslim. Dagarna innan hon ska börja elfte klass bestämmer hon sig för att bära slöja på heltid. Det är helt hennes eget val, och hennes föräldrar bekymrar sig för hur hon ska klara av folks fördomar, och ifrågasätter om Amal verkligen övervägt alla för- och nackdelar. Hur som helst, det är en bok om vanliga tonåringar, och vanliga tonårsproblem. Slöjan är historiens "pricken över i". Det är jobbigt nog att vara tonåring, och med slöja blir det ännu jobbigare. Mycket i boken kretsar runt hur människors bakgrund speglar sig i deras levnadssätt. Hur fördomar styr de flesta av oss, även om vi själva inte alltid är medvetna om det.

Jag tyckte till en början att språket var uppstyltat, det var inget riktigt flyt i texten, men det släppte efter ungefär halva boken. Antingen var det jag som tillslut kom in i berättelsen, eller också var det författaren som äntligen kände sig bekväm med att skriva. Berättelsen är helt klart skriven, för att sudda ut många av de fördomar som människor har runt islam och muslimer. Men också för ökad förståelse gentemot alla människor vi möter. A lá "döm inte någon innan du gått i dennes sko". Läsvärd, tänkvärd, men långt ifrån en riktig "kick-upplevelse".

Hade den inte varit så "tjejig" skulle jag rekomendera varenda högstadieskola att ta in den som obligatorisk roman i åttonde klass. Enbart för att minska rasism och öka förståelsen för andra människor.

-kram världen-

Inga kommentarer: